Seniori sú obeťami trestných činov častejšie. Ako nenaletieť podvodníkom?
10.04.2019 - Ako nenaletieť podvodníkom, ktorí sa vydávajú za opravárov, úradníkov či dokonca policajtov? Ste dostatočne ostražití, aby ste predišli nepremyslenému podpisu nevýhodnej zmluvy alebo objednávky? A čo môže človek urobiť, ak sa stal obeťou podvodu alebo týrania? O týchto i ďalších otázkach osobnej bezpečnosti diskutoval v marci pracovník odboru prevencie kriminality kancelárie ministerky vnútra SR Vincent Moroz s členmi novomestských denných centier seniorov.
„Pozitívnym trendom je, že počet trestných činov na Slovensku klesá a miera objasnenosti rastie. Na druhej strane, zvyšuje sa intenzita trestnej činnosti páchanej mladistvými a voči seniorom,“ uviedol odborník. „Aj preto pripravilo ministerstvo vnútra cyklus prednášok a informačný materiál, ktorým sa snaží zvýšiť ostražitosť seniorov a poradiť im, ako postupovať v rôznych situáciách. Rovnako sa snažíme o spoluprácu so sociálnymi úradmi, domovmi sociálnych služieb, zdravotníckymi zariadeniami a úradmi práce.“
Na pomoc a podporu obetiam boli vytvorené stabilné kontaktné kancelárie vo všetkých krajských mestách, tú bratislavskú nájdete v budove Klientskeho centra na Tomášikovej ulici. Poskytuje špecializované poradenstvo pre obete a ich blízkych, sociálne a psychologické poradenstvo, ako aj právne usmernenie a podporu. Podľa individuálnych potrieb zabezpečí obeti, prípadne potenciálnej obeti, bezproblémový a promptný prístup k pomoci.
A aké zásady by mali seniori dodržiavať? Účastníci prednášky dostali „Desatoro bezpečného seniora“, pretože prevencia je vždy lepšia ako riešenie problémov.
Text a snímka Jana Škutková
(Uverejnené v Hlase Nového Mesta č. 4/2019, nájdete ho na stránke: https://www.banm.sk/data/att/11198.pdf)
„Pozitívnym trendom je, že počet trestných činov na Slovensku klesá a miera objasnenosti rastie. Na druhej strane, zvyšuje sa intenzita trestnej činnosti páchanej mladistvými a voči seniorom,“ uviedol odborník. „Aj preto pripravilo ministerstvo vnútra cyklus prednášok a informačný materiál, ktorým sa snaží zvýšiť ostražitosť seniorov a poradiť im, ako postupovať v rôznych situáciách. Rovnako sa snažíme o spoluprácu so sociálnymi úradmi, domovmi sociálnych služieb, zdravotníckymi zariadeniami a úradmi práce.“
Na pomoc a podporu obetiam boli vytvorené stabilné kontaktné kancelárie vo všetkých krajských mestách, tú bratislavskú nájdete v budove Klientskeho centra na Tomášikovej ulici. Poskytuje špecializované poradenstvo pre obete a ich blízkych, sociálne a psychologické poradenstvo, ako aj právne usmernenie a podporu. Podľa individuálnych potrieb zabezpečí obeti, prípadne potenciálnej obeti, bezproblémový a promptný prístup k pomoci.
A aké zásady by mali seniori dodržiavať? Účastníci prednášky dostali „Desatoro bezpečného seniora“, pretože prevencia je vždy lepšia ako riešenie problémov.
- Neskočím na „výhodný“ nákup a prečítam si aj podmienky uvedené malým písmom.
- Nedám peniaze do rúk cudzím ľuďom, overím si pravdivosť ich slov.
- Nenechám sa oklamať zámienkou problémov mojich blízkych, zavolám im sám.
- Nevpustím do bytu cudzieho človeka.
- Neukážem skrýšu na peniaze cudziemu človeku ani s nikým nehovorím o svojej finančnej situácii.
- Nenaletím falošným policajtom či iným úradníkom.
- Nedám sa oklamať falošnými kamarátmi mojich vnúčat.
- Nedávam peniaze cudzím ľuďom na riešenie ich zdravotných problémov.
- Nerozmieňam peniaze cudzím ľuďom.
- Nenastupujem k cudzím ľuďom do auta.
Text a snímka Jana Škutková
(Uverejnené v Hlase Nového Mesta č. 4/2019, nájdete ho na stránke: https://www.banm.sk/data/att/11198.pdf)
Vytvorené: 10.04.2019 13:13, webman