Škola, ktorá zatiaľ nemá páru. Inteligentná, jednoducho SMART

Nový SMART pavilón v areáli ZŠ s MŠ Odborárska, ktorý Nové Mesto odovzdalo do užívania so začiatkom tohto školského roka, je už na prvý pohľad modernou stavbou. Spolu s jeho architektom Mgr. art RENÉ KOSMANOM (ART-KPP) sme sa pozreli aj do jeho vnútra. Ukrýva totiž zaujímavé technické riešenia, ktoré na prvý pohľad nie sú vidieť.
„Stavali sme úplne novú budovu, počas plnej prevádzky školy. Tomu sme sa museli vhodne prispôsobiť. Mal to byť moderný pavilón, takže od začiatku sme ho projektovali ako SMART, s mnohými technologickými vychytávkami. Podľa mojich vedomostí je to prvá takáto budova školského typu v Bratislave a myslím si, že aj na Slovensku.“
Začnime konštrukciou. Na prvý pohľad to nie je bežná stavba z tehál...
Oceľová konštrukcia je opláštená úplne novým slovenským systémom polystyrénových, hliníkom vystužených panelov - TOP KIMALL. Zvonka je budova zateplená dizajnovým fasádnym systémom nemeckej spoločnosti STO s fasádnou farbou s Lotus-Effect® technológiou z obnoviteľných surovín. Je to zároveň prirodzená ochrana proti riasam a hubám, so samočistiacim efektom. Z vnútornej strany je sadrokartónové opláštenie navrhnuté s dôrazom na hlukotechnické parametre v budove. Je to taká skladačka, ktorá pokope spĺňa prísne zvukovo-technické parametre, pretože škola je v ochrannom pásme železnice, ktorá produkuje veľký hluk. Preto sme volili čo najkvalitnejšie materiály, aby sme splnili prísne normy.
Ako si poradia s hlukom, prípadne s teplom od slnka dve sklenené fasády, ktoré škola má?
Použili sme také sklo, aby celý systém odhlučnenia budovy podporilo a zároveň odolávalo slnečnému žiareniu. Na sklenených fasádach sú špeciálne screenové rolety, ktoré sa dajú podľa potreby zatiahnuť. Zvonku zabránia prehrievaniu, ale zvnútra smerom von sú priehľadné, čo je veľmi príjemné pre žiakov i učiteľov. Navrhli sme aj jednu špecialitku. Sklenené fasády sa dajú čiastočne otvoriť a vznikne tak prevetrávacia štrbina, vďaka ktorej môže do budovy prúdiť čerstvý vzduch. Tým pádom nie je škola pri vetranízávislá len na rekuperácii, ale občas sa môže priečne prevetrať čerstvým vzduchom. Tento nápad ocenila aj kontrola z hygieny.
Zaujímavým riešením je aj sklenená tabuľa, ktorá dokáže kúriť. Ako to funguje?
To je ďalší z použitých a veľmi inovatívnych SMART prvkov. V každej miestnosti, kde je sklenená fasáda, je jedna sklenená tabuľa, ktorá je vizuálne úplne identická s ostatnými oknami. Vo vnútri je však špeciálna elektrická fólia. Sú len dve firmy na svete, čo takéto tabule vyrábajú. Nám ich vyrobili v Česku. Po zapnutí termostatu vydáva sklenená tabuľa sálavé teplo. Dá sa s tým veľmi šikovne a úsporne pracovať. Poobede, keď už nepotrebujete mať vykúrenú celú školu, naprogramujete si termostat a vykúrite si len konkrétne triedy, ktoré potrebujete. Napríklad na rodičovské združenie. Samozrejme, toto nie je primárny zdroj tepla, iba doplnkový. No v spolupráci s fotovoltickou elektrárňou môžeme výrazne znížiť náklady na vykurovanie.
Ďalším špičkovým riešením v novom pavilóne je osvetlenie. Prezraďte nám o tom niečo viac...
Na tom sme si dali záležať, pretože veríme, že svetlo zohráva pri vyučovacom procese dôležitú úlohu. Použili sme špičkové technické riešenie od rakúskej firmy Zumtobel. V triede sú svetelné senzory, ktoré upravujú množstvo svetla, jeho intenzitu a niektoré ďalšie atribúty automaticky. Je to šikovné a ekonomické riešenie. Navrhnutý systém vie dokonca optimálne meniť farebnú škálu svetla v triede podľa toho, akej činnosti sa deti a učiteľ venujú, alebo akú zónu potrebujú mať osvietenú viac. Ak učiteľ potrebuje, aby sa deti viac sústredili, pomôže mu biele svetlo, ak chce uvoľnenejšiu atmosféru, použije viac žltého svetla. Je to zaujímavý systém, s ktorým sa dá veľmi pekne pohrať. Medzi prvými sme v praxi aplikovali normu STN EN 12464-1:2023 v súlade s novelizovanou normou.
Pomáha si budova aj pri výrobe vlastnej elektriny?
Áno, na streche máme fotovoltickú elektráreň. Zvolili sme efektívny systém, ktorý si vie vyrobenú a nevyužitú elektrinu aj uskladňovať. Keď už nie je kam, môže ju poslať do virtuálnej baterky do elektrárne, odkiaľ si ju v prípade potreby zoberie späť. Tým, že sme všade, kde sa dalo, naprojektovali nízkoenergetické riešenia, budova je vďaka fotovoltike vo veľkej miere sebestačná. Ako veľmi, to závisí od ročného obdobia a zapojenosti zariadení v sieti.
Zastavme sa ešte aj pri interiéri. Čo zaujímavé nájdeme tam?
Napríklad dvere a zárubne sú špeciálne, primárne určené do školských zariadení. Sú vyrobené tak, aby si v nich deti nemohli pricviknúť prsty. Mali sme trošku problém zohnať ich, ale trvali sme na tom, že ich tam chceme mať. Stenám sme dopriali umývateľné tapety, na prízemí sme ich natreli netradičnou zlatou farbou. Podľa môjho názoru prostredie deti vychováva, a preto je dôležité aj netradičné riešenie interiéru aj exteriéru školskej budovy. Všade, kde to išlo, sme dali svetlovody a nadsvetlíky, ktoré privádzajú prirodzené svetlo. Bezpečnostné svetlá, ktoré ukazujú nazeleno smer úniku z budovy, majú jedno vylepšenie. Keď sa zapnú, na podlahe sa ukáže svetelná čiara pomocou LED svetelného zdroja umiestneného na spodnej strane núdzového svetla, ktorá vás vyvedie z budovy.
TICHO PROSÍM!
Skôr ako nový pavilón dala mestská časť do užívania na ZŠ s MŠ Odborárska protihlukovú stenu. Má dĺžku 120 metrov a výšku 5 metrov. Redukciu hluku zabezpečujú bezúdržbové hliníkové dielce. Z vnútornej strany je zabudovaná sieť na popínavé rastliny, ktoré funkciu steny ešte podporia. Na zeleň sa v tomto prípade tiež kladú vysoké nároky. Musí plniť ekostabilizačnú, environmentálnu, izolačnú aj estetickú funkciu. Zvolené boli: Aktinídia význačná (známa aj ako mini kiwi), Plamienok horský a Pavinič trojlaločný.
Ešte viac zaujímavých článkov z Hlasu Nového Mesta si môžete prečítať online TU
Posledná aktualizácia: 14.04.2025 16:38