Verzia pre slabozrakýchKlasické zobrazenie | Kontakty | RSS | Verzia pre tlač | English
Hore

Vybavovanie sťažností a petícií

Čo vybavíte

Sťažnosti

Sťažnosť je podanie fyzickej alebo právnickej osoby, ktorým sa domáha ochrany svojich práv, alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnieva, že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou orgánu verejnej správy a súčasne poukazuje na konkrétne nedostatky, najmä na porušenie právnych predpisov, ktorých odstránenie je v pôsobnosti orgánu verejnej správy. Podrobnosti o postupe pri podávaní, vybavovaní (vybavovaním sťažnosti je prijímanie, evidencia, prešetrovanie a vybavenie sťažnosti; vybavením sťažnosti je vrátenie, odloženie sťažnosti, oznámenie výsledku prešetrenia sťažnosti alebo oznámenie výsledku prekontrolovania správnosti vybavenia predchádzajúcej sťažnosti) a kontrole vybavovania sťažností fyzických osôb alebo právnických osôb upravuje zákon č. 9/2010 Z.z. o sťažnostiach v znení neskorších zmien a predpisov.

Podľa zákona o sťažnostiach sťažnosťou nie je podanie, ktoré

  • má charakter dopytu, vyjadrenia názoru, žiadosti, podnetu alebo návrhu
  • poukazuje na konkrétne nedostatky v činnosti orgánu verejne správy, ktorých odstránenie alebo vybavenie je upravené iným právnym predpisom
  • je sťažnosťou podľa osobitného predpisu
  • smeruje proti rozhodnutiu orgánu verejnej správy vydanému v konaní podľa osobitného predpisu
  • smeruje proti záverom kontroly, auditu, dohľadu, dozoru alebo inšpekcie podľa osobitného predpisualebo
  • obsahuje utajované skutočnosti alebo z obsahu ktorého je zrejmé, že jeho vybavením ako sťažnosti podľa tohto zákona by došlo k ohrozeniu utajovaných skutočností podľa osobitného predpisu.
Sťažnosťou podľa zákona o sťažnostiach nie je ani podanie
  • orgánu verejnej správy, v ktorom upozorňuje na nedostatky v činnosti iného orgánu verejnej správy,
  • osoby poverenej súdom na výkon verejnej moci.
Orgán verejnej správy upravil vybavovanie sťažností vnútorným predpisom – Zásady vybavovania sťažností - https://www.banm.sk/normy/ 
 
Sťažnosť môžete podať:
  • elektronicky cez elektronickú službu Vybavovanie sťažností a podnetov (pre odoslanie podania elektronicky je potrebné prihlásenie pomocou eID karty), Elektronický formulár je potrebné elektronicky podpísať
  • elektronickou formou na emailovú adresu:podatelna@banm.sk
  • písomnou formou na adresu: Miestny úrad MČ B-NM Junácka 1, 832 91 Bratislava 32
Petície

Každý má právo sám alebo s inými obracať sa vo veciach verejného záujmu alebo iného spoločného záujmu so žiadosťami, návrhmi a sťažnosťami na orgány verejnej moci, ktorými sú: štátne orgány, orgány územnej samosprávy a osoby, ktorým zákon zveril rozhodovanie o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach iných osôb. Podmienky podania petície upravuje zákon č. 85/1990 Z.z. o petičnom práve v znení neskorších zmien a predpisov.

Petíciou sa nesmie zasahovať do nezávislosti súdu a petícia nesmie vyzývať k porušeniu ústavy, zákonov a právne záväzných aktov Európskej únie, popieraniu alebo obmedzeniu osobných, politických, alebo iných práv. Vo výkone petičného práva sa nesmie nikomu brániť. Výkon tohto práva nesmie byť nikomu na ujmu.

Na zostavenie petície, obstaranie podpisov pod ňu a doručenie petície orgánu verejnej moci môžu osoby podávajúce petíciu vytvoriť petičný výbor; petičný výbor nie je právnickou osobou.

Orgán verejnej správy upravil vybavovanie petícií vnútorným predpisom – Zásady vybavovania petícií - https://www.banm.sk/normy/

Viac informácií:
Zásady vybavovania sťažností
Zásady vybavovania petícií

Kedy vybavíte
Stránkové hodiny
  Dopoludnia Popoludní
Pondelok 8.00-12.00 13.00-17.00
Streda 8.00-12.00 13.00-17.00
Piatok 8.00-12.00  

U koho vybavíte
Mgr. Marianna Moravcová Tomčíková
kancelária č. 520/5. poschodie
telefón: 02/49 253 210
e-mail: marianna.moravcova@banm.sk
 
 


Posledná aktualizácia: 06.05.2025 15:11
Hore
Hore
Hore