Poľadovica je oveľa väčším strašiakom ako sneh

Jeseň nám dopriala dostatok slnečných a pomerne teplých dní, ale nepotrvá dlho a zima sa prihlási o svoje slovo. V Operačnom pláne zimnej údržby je všetko naplánované tak, aby nás za žiadnych okolností nezaskočila.
V rámci zimnej údržby sa EKO-podnik VPS v Novom Meste stará o cesty III. a IV. triedy, chodníky, verejné priestranstvá, schody či nadchody. Odhadom je to takmer 60 km ciest a viac ako 40 km peších komunikácií. Nové mesto má zo všetkých mestských častí na starosti najťažší terén. Kopcovitý profil Koliby, Kramárov alebo časti Ahoj je na údržbu veľmi náročný.
„Pred zimou pripravíme všetky vozidlá a stroje. Na skladoch máme 200 ton soli, 6 ton EKO soli a 50 ton kamennej drviny. Druh posypového materiálu volíme s prihliadnutím na ekológiu a celkový dopad na okolie. V operačnom pláne máme presné pravidlá čo a ako robiť, od novembra už nonstop monitorujeme počasie, aby sme boli pripravení vyraziť do ulíc,“ vysvetľuje Rastislav Čičmanec, vedúci Strediska dopravy EKO-podniku VPS.
Keď napadne sneh
Ako velí plán zimnej údržby, od chvíle keď napadne prvý sneh, musia byť do troch hodín v uliciach všetky autá, stroje a ľudia. To už je vyhlásená 24-hodinová pohotovosť s dispečingom, ktorý rozhoduje o nasadení síl a techniky podľa situácie. „Nové Mesto máme podelené do rajónov, každý presne vie, čo a kde treba robiť. Ako prvé sa čistia podľa presne určeného zoznamu tzv. prednostne udržiavané komunikácie. To má súvis s tým, či sú nablízku úrady, nemocnice, školy, škôlky... Nasledujú cesty v druhom slede, potom v treťom. Máme vypracované aj krízové scenáre, v prípade veľkej nádielky snehu musíme vyčistiť určené okruhy ciest tak, aby sme zabezpečili prístup a prejazdnosť ku kľúčovým miestam, napríklad do nemocníc. Po celej mestskej časti máme soľné hniezda, kde si dopĺňame zásoby, určené sú aj miesta, kam môžeme sneh odvážať.“
Dosiaľ sme hovorili len o cestách. Chodníky, verejné priestranstvá, schody či nadchody má na starosti Stredisko údržby zelene. Ďalšie stredisko sa stará o chodníky na detských ihriskách a v areáli Kuchajdy. „Aj my sa riadime podľa presne určeného zoznamu v operačnom pláne zimnej údržby. Prednosť majú lokality s najvyššou hustotou obyvateľstva, sídliská, verejné priestranstvá, na ktorých sa pohybuje veľké množstvo ľudí. Keď nasneží, nastupujeme o šiestej ráno, v jednotlivých rajónoch máme autá, stroje a pešie skupiny. Urobíme všetko čo treba, aby boli chodníky schodné. Neskôr, ak je to nutné, sa na niektoré miesta vrátime a dočistíme ich,“ vysvetľuje vedúca Strediska údržby zelene EKO-podniku VPS Ing. Marcela Gasperová.
Nepríjemná poľadovica
Počas teplých zím, ktoré v posledných rokoch zažívame, sa oveľa väčším strašiakom stáva poľadovica. „Tá nás vie veru poriadne potrápiť. Ak počasie naznačuje, že by takýto stav mohol nastať, vyhlasujeme 24-hodinovú pohotovosť a musíme začať konať okamžite. Štandardne robíme preventívny posyp soľou. Asfalt ju do seba trošku natiahne, a tým oddialime vytváranie ľadovej vrstvy. Keď neprší, a na ceste je len tenká vrstva ľadu, soľ si s ňou bez problémov poradí. Ak cesta namrzne, a na ňu ešte aj naprší, tak musíme sypať opakovane, lebo dážď nám časť soli okamžite zmyje. Údržba ciest je počas poľadovice náročnejšia,“ dodáva Čičmanec.
PROKOP SLOVÁČEK
FOTO: EKO-podnik VPS
Ešte viac zaujímavých článkov z Hlasu Nového Mesta si môžete prečítať online TU
Posledná aktualizácia: 28.11.2024 09:52