Nadobudli ste nehnuteľnosť alebo sa sťahujete? Na tieto administratívne povinnosti nesmiete zabudnúť

Ak ste sa stali vlastníkmi novej nehnuteľnosti alebo plánujete bývať v Bratislave, čaká vás niekoľko administratívnych povinností.
Tieto kroky vám nielen uľahčia život, ale pomôžu správne vybaviť vaše povinnosti voči mestu. Načo by ste nemali zabudnúť:
1. Prihláste sa k trvalému pobytu
Ak sa sťahujete do novej nehnuteľnosti, prihlásenie k trvalému pobytu je prvým krokom. Vďaka trvalému pobytu získate:
- možnosť využívať rezidenčné parkovanie,
- prijatie detí do škôl a škôlok,
- zdravotnú starostlivosť v okolí bydliska.
Ako sa prihlásiť?
Navštívte náš miestny úrad s občianskym preukazom a listom vlastníctva. Po vybavení trvalého pobytu sa automaticky stane súčasťou systému miestnych poplatkov a daní.
Viac informácii o prihlásení sa na trvalý pobyt nájdete na: https://www.banm.sk/ohlasenie-pobytu/.
2. Zaregistrujte sa na rezidenčné parkovanie (PAAS)
Ak máte trvalý pobyt v našej mestskej časti, registrácia na rezidenčné parkovanie vám zabezpečí bezproblémové parkovanie v zóne vášho bydliska:
- po registrácii získate rezidenčnú kartu, ktorá vám umožní parkovať za zvýhodnenú cenu,
- môžete požiadať aj o návštevnícku a bonusovú kartu pre pohodlné parkovanie vašich návštev alebo vaše v inej zóne.
Ako sa prihlásiť?
Zaregistrovať sa môžete na ktoromkoľvek klientskom mieste PAAS: Miestny úrad Nové Mesto, Junácka 1, Klientske centrum Zimný štadión Ondreja Nepelu, Odbojárov 9 (vchod z Trnavskej cesty), Magistrát mesta Bratislavy, Primaciálne námestie č.1 alebo online prostredníctvom oficiálneho portálu.
Čo budete potrebovať?
- Doklad o trvalom pobyte,
- technický preukaz vozidla,
- list vlastníctva.
Viac informácií o registrácii PAAS nájdete na: https://paas.sk/parkovaci-asistent/.
3. Zaregistrujte sa na daň z nehnuteľností
Pri nadobudnutí nehnuteľnosti vzniká povinnosť prihlásiť sa na daň z nehnuteľnosti – jej výška závisí od typu a rozlohy nehnuteľnosti. Registrácia je potrebná do 31. januára nasledujúceho roka od nadobudnutia vlastníctva.
Ako sa prihlásiť?
Daň z nehnuteľností je miestnou daňou a jej správcom je mesto. Nahlásiť sa môžete osobne na oddelení miestnych daní a poplatkov magistrátu hlavného mesta SR so sídlom: Blagoevova 9, 850 05 Bratislava alebo online.
Viac informácii o prihlásení na daň z nehnuteľností nájdete na: www.bratislava.sk/sk/dan-z-nehnutelnosti.
4. Prihláste sa na poplatok za odpad
Poplatková povinnosť vzniká dňom nadobudnutia oprávnenia užívať nehnuteľnosť na území hlavného mesta. Vašou povinnosťou je oznámiť (prostredníctvom formulára) skutočnosti rozhodujúce pre vznik, zmenu alebo zánik poplatkovej povinnosti, môžete tak urobiť do 30 dní odo dňa, kedy tieto skutočnosti nastali.
Ako sa prihlásiť?
Osobne na Magistráte hlavného mesta SR Bratislavy Oddelenie miestnych daní, poplatkov a licencií Primaciálne námestie 1, 811 01 Bratislava alebo online na stránke: https://bratislava.sk/mesto-bratislava/dane-a-poplatky/poplatok-za-komunalne-odpady-a-drobne-stavebne-odpady.
Čo potrebujete na úspešné vyplnenie formulára:
- Elektronický občiansky preukaz (e-ID)
- List vlastníctva (doklad preukazujúci vzťah k nehnuteľnosti)
- Nájomnú zmluvu (ak sa prihlasujete ako nájomca)
- Zmluva o výkone správy (ak sa prihlasujete ako správca)
- Výpis z obchodného alebo živnostenského registra (ak ste podnikateľ/právnická osoba).
Bratislava ponúka rôzne možnosti platenia poplatkov:
- Paušálne platby,
- množstvo zberu (platíte podľa vyprodukovaného odpadu).
Vedeli ste?
Ak sa nezdržiavate na nehnuteľnosti v priebehu viac ako 90 dní, môžete požiadať o zníženie poplatku? Potrebné je vyplniť a podať žiadosť o zníženie poplatku za odpad správcovi poplatku.
Všetky potrebné informácie k poplatkom za komunálny odpad nájdete na: https://bratislava.sk/mesto-bratislava/dane-a-poplatky/poplatok-za-komunalne-odpady-a-drobne-stavebne-odpady
5. Nezabudnite aj na ostatné povinnosti – ak vlastníte psíka je potrebné sa prihlásiť k dani za psa
Predmetom dane za psa je pes starší ako šesť mesiacov, držaný v mestskej časti fyzickou alebo právnickou osobou. Pričom je potrebné ho osobne prihlásiť na miestnom úrade do 30 dní od jeho nadobudnutia alebo prisťahovania sa.
Ako sa prihlásiť?
Navštívte náš miestny úrad. Po vybavení trvalého pobytu sa automaticky stane súčasťou systému miestnych poplatkov a daní.
Viac informácií ohľadom držania a poplatkov za psa nájdete na stránke: https://pes.banm.sk/dan-za-psa/
Dodržaním všetkých týchto krokov si zabezpečíte nielen právnu istotu, ale aj hladký prechod do nového bydliska.
Posledná aktualizácia: 05.02.2025 09:32