Architekti dali škole nový šat. Minimalistický a moderný

S odstupom času sme si znova sadli na debatu s architektom MICHALOM VRŠANSKÝM (AOCR + INDEX), aby sme od neho získali niektoré ďalšie zaujímavé informácie o projekte rekonštrukcie a prístavby ZŠ s MŠ Cádrova.
Projekt vznikal ešte v časoch, keď sme bojovali s koronavírusom. Ako sa na ňom pracovalo?
Po dohode s mestskou časťou sme začali kresliť projekt úplne od nuly. Prvá navrhnutá štúdia sa pripomienkovala a druhá sa už realizovala. Museli sme vyriešiť situáciu ohľadom autorských práv po architektovi pôvodnej budovy Vladimírovi Dedečkovi. V covidovej dobe nebolo jednoduché nájsť dobrého generálneho dodávateľa, ale podarilo sa. Stala sa ním Skanska a mohlo sa začať búrať, rekonštruovať a stavať. Termíny boli celkom krkolomné. Stalo sa, že sme v jednom momente liali betón na skelet, na prefabrikované obklady, vyrábali sa hliníkové okná a všetci sme dúfali, že na stavbe si to všetko sadne tak, ako má. Našťastie sa to podarilo, ale nie je to štandardný postup.
Bežne človek vníma len výsledok. Čo všetko sa na ZŠ Cádrova z vášho pohľadu udialo?
Hlavný pavilón prešiel kompletnou rekonštrukciou, niektoré staré časti stavby sme zachovali, pribudlo jedno poschodie. Pri čelnom pohľade na pravom boku sme pristavili úplne nový objekt, kde sme ukryli schodiská, výťah, sociálne zariadenia, časť zázemia pre učiteľov... Zaujímavým prvkom je nová terasa. Hore je plne funkčná a môže sa využívať na rôzne školské aktivity, pod ňu sme ukryli technické vybavenie. Okrem iného je tam aj veľký rekuperačný systém. Bolo to síce technicky komplikovanejšie riešenie ukryť ho na terasu, ale aspoň nehučí na streche. Je to šikovné riešenie. Otvory v terase sme spredu prekryli vetracími lamelami, ktoré vo výsledku vytvárajú veľmi charakteristický prvok pri čelnom pohľade na školu.
Poďme hore na terasu, tam ste vymysleli tiež niekoľko zaujímavých riešení...
Chceli sme zachovať stromy, a tak sme premýšľali, ako ich do stavby zakomponovať. Výsledkom je, že napríklad javor horský rastie pred školou akoby cez terasu. Museli sme dať vyrobiť špeciálne debnenie, do ktorého sa potom nalieval riedky betón. Výsledkom je zaujímavé, malé auditórium, kde si môžu deti posedieť v tieni, alebo sa tam aj učiť. Strom má korene pod terasou s prístupom vzduchu, vlahu získava z dažďovej vody, ktorú odkvapové rúry odvádzajú z terasy.
Na pohľad zaujímavo pôsobí aj konštrukcia na terase. Aký účel plní?
Na konštrukcii by mali pribudnúť zaťahovacie rolety. Deti sa pod nimi môžu na vzduchu učiť alebo jesť. Z jedálne je tam priamy prístup. Ak sa nevyužije na nič z toho, môže si táto konštrukcia žiť svojím životom. Deti určite nájdu kreatívne riešenia, ako ju v rámci školského roka využiť.
Špeciálnou kapitolou je jedáleň a kuchyňa. Ostala síce na tom istom podlaží, ale inak tam neostal kameň na kameni. Čo všetko ste s ňou urobili?
V prvom rade sme ich obe otočili o 90 stupňov, takže sú oveľa svetlejšie. Kuchyňa dostala úplne nové zariadenie, vďaka čomu sa v nej dá pripraviť až 750 porcií jedál denne. Tým, že sa kuchyňa otočením dostala na ľavý okraj budovy, je k nej optimálny prístup pri zásobovaní. Postavili sme aj úplne nový chladený sklad odpadkov.
Celá škola má minimalistické tvarové aj materiálne riešenie. Betón zvonku i vnútri, robustné nerezové umývadlá v triedach i na toaletách, nezakryté rekuperačné rúry. Niekto by si mohol školu predstavovať trošku inak. Nemali ste s takýmto návrhom svojich odporcov?
Toto bol náš návrh modernej školy a boli sme príjemne prekvapení, že nebolo nutné robiť veľa kompromisov. Priznávam, že vzhľad ešte nezabývanej školy môže pôsobiť drsne, akoby sme niečo nedokončili. No boli sme presvedčení, že deti si ju veľmi rýchlo zútulnia. A presne to sa už deje.
Vo vnútri je tiež zopár zaujímavých prvkov. Na ktoré by ste radi upozornili?
Na strop sme dali akustické panely, aby znižovali odraz hluku v miestnostiach. V každej triede je tak výborná akustika s minimálnym dozvukom, nevytvára sa ozvena, a to je veľmi príjemný komfort pre žiakov i učiteľov. Hluk sa nešíri ani z triedy do triedy, lebo použitá hrúbka betónu ho dostatočne tlmí. Problémom však boli rúry rekuperácie, ktoré časť zvuku prepúšťali. Na radu akustika sme dali na rúry namontovať tlmiče zvuku, takže z triedy do triedy nič nepočuť. Máme to odskúšané. Dominantným prvkom stien je betón. Je hladký, natretý nevsiakavým protiprašným náterom.
Nejaké ďalšie vychytávky?
Spomeniem zelenú strechu, ktorá je dnes už ale štandardom pri nových stavbách. Ochladzuje vzduch a zadržiava vodu. Tá sa pomaly vyparuje a nestečie počas dažďa bez úžitku odkvapmi dolu, kde môže niečo vytopiť. O rekuperácii sme už hovorili, tá pomáha vetrať vnútro budovy bez potreby otvárania okien. Väčšiu časť v roku by mohla udržiavať optimálnu teplotu, ak bude veľká zima, pomôže kotolňa. Vzájomné fungovanie týchto dvoch systémov si overíme až v praxi. Spomeniem ešte zateplenie celého objektu. Predstavte si to ako sendvič. Zvonku je betón, potom 20 cm minerálnej vlny, zvnútra to uzatvára ďalší betón.
PROKOP SLOVÁČEK
FOTO: MICHAL VRŠANSKÝ
Autormi projektu rekonštrukcie a prístavby ZŠ s MŠ Cádrova sú AOCR + INDEX (Michal Vršanský, Michal Oborný, Andrej Drgala, Michaela Šteiner Sýkorová)
Všetky články októbrového Hlasu Nového Mesta si môžete prečítať ONLINE TU.
Posledná aktualizácia: 12.12.2024 09:53