Verzia pre slabozrakýchKlasické zobrazenie | Kontakty | RSS | Verzia pre tlač | English
Hore

TEST FAQ

Matrika

Ako je potrebné postupovať pri vybavovaní rodného listu dieťatka, ak rodičia nie sú zosobášení a matka dieťaťa je slobodná? (aké doklady a príslušnosť matriky).

Rodný list dieťaťa vyzdvihne matka dieťaťa na príslušnej matrike podľa miesta narodenia dieťaťa. K nahliadnutiu predloží platný preukaz totožnosti a vyhlásenie o osobnom stave. Ak bolo určené otcovstvo pred narodením dieťaťa, rodný list vyzdvihne otec dieťaťa. Predloží platné preukazy totožnosti obidvoch rodičov. Narodenie dieťaťa sa zapíše na základe Hlásenia o narodení, ktoré je povinné zaslať Matričnému úradu zdravotnícke zariadenie najneskôr do troch (3) pracovných dní od pôrodu.

Do akej doby môžu rodičia určiť otcovstvo k narodenému dieťaťu a odkedy určenie otcovstva platí?

Určenie otcovstva v prípade slobodnej matky, rozvedenej alebo vdovy je možné vykonať na ktoromkoľvek matričnom úrade, a to súhlasným vyhlásením rodičov do Zápisnice za prítomnosti oboch rodičov. V prípade, že jeden z nich alebo obaja sú cudzí štátni občania a neovládajú slovenský jazyk, je potrebná aj prítomnosť súdneho tlmočníka. Na súhlasné vyhlásenie rodičov nie je stanovená žiadna lehota. V zásade platí, že pokiaľ dieťa nemá právne určeného otca, otcovstvo možno určiť aj v prípade, ak je dieťa už plnoleté.

Môžu rodičia dieťaťa určiť otcovstvo ešte k nenarodenému dieťaťu a ktorá matrika je príslušná?

Určenie otcovstva je možné vykonať aj pred narodením dieťaťa, v čase ak je počaté, a to na ktoromkoľvek matričnom úrade, alebo pred súdom v prípade ak je jeden z rodičov neplnoletý.

Ktorá matrika je príslušná na zápis a vydanie matričného dokladu (rodného, sobášneho a úmrtného listu) ak narodenie, sobáš alebo úmrtie nastalo v zahraničí? Aké doklady je potrebné predložiť?

Narodenie, uzavretie manželstva alebo úmrtie štátnych občanov SR, ktoré nastali v cudzine, na zastupiteľskom úrade SR v zahraničí, na lodi alebo v lietadle mimo územia SR sa zapisujú do osobitnej matriky. Osobitnú matriku vedie Ministerstvo vnútra SR. Zápis sa vykoná buď prostredníctvom zastupiteľského úradu SR v zahraničí, alebo priamo na matričnom úrade podľa miesta trvalého pobytu, alebo posledného trvalého pobytu slovenského občana na území SR.
Zápis sa vykoná na základe

  • matričného dokladu vydaného cudzím štátom s úradným prekladom do slovenského jazyka,
  • dokladu o štátnom občianstve Slovenskej republiky (platný OP, alebo CP vydaný pred dátumom matričnej udalosti, prípadne osvedčenie o štátnom občianstve),
  • rozvedený – právoplatný rozsudok o rozvode manželstva,
  • ovdovelý – úmrtný list,
  • sobášny list rodičov - pri zápise narodenia detí z manželstva.

Ktorý úrad na území SR zabezpečuje legalizáciu a superlegalizáciu matričných dokladov na použitie v zahraničí?

  • Matričné doklady vydané našou matrikou osvedčuje Okresný úrad Bratislava,
  • doklad legalizuje Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR,
  • osvedčený doklad sa predloží na preklad súdnemu prekladateľovi,
  • súdneho prekladateľa osvedčí Krajský súd Bratislava,
  • takto osvedčený doklad sa predloží na overenie konzulárnemu odboru Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR,
  • následnú superlegalizáciu vykoná veľvyslanectvo štátu, kde bude doklad použitý.

Ako sa postupuje v prípade úmrtia v rodine. Kto zasiela oznámenie o úmrtí na príslušný súd a sociálnu poisťovňu/rodina alebo matrika? Komu sa odovzdáva občiansky preukaz a kartička poistenca po zomrelom?

Úmrtie sa nahlasuje na matričnom úrade v obci alebo mestskej časti, kde nastalo. Matrika zapíše úmrtie do knihy úmrtí a vystaví úmrtný list spolu so žiadosťou o príspevok na pohreb. Úmrtný list vystaví matrika bez poplatku.
Je potrebné predložiť:

  • list o prehliadke mŕtveho v troch kópiách/vyhotoveniach (ktoré vystavuje priamo obhliadajúci lekár),
  • občiansky preukaz zosnulého,
  • občiansky preukaz osoby, ktorá úmrtie nahlasuje.

Oznamovaciu povinnosť plní matričný úrad raz mesačne, a to do 5. dňa nasledujúceho mesiaca. V rámci oznamovacej povinnosti zasiela matričný úrad oznámenie o úmrtí na ohlasovňu pobytu zomrelého spolu s občianskym preukazom (OR PZ, obecné/mestské úrady), Sociálnu poisťovňu, Okresný súd, Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, Daňový úrad, Register restov, Vojenskú správu v prípade úmrtia muža do 55 rokov veku. Preukaz poistenca odovzdáva rodinný príslušník zomrelého na príslušnú zdravotnú poisťovňu; zdravotná poisťovňa ho odporúča odovzdať čo najskôr, aby neprišlo k jeho zneužitiu.

Kto môže vyzdvihnúť matričný doklad (rodinný príslušník, kamarát, kolega....?) a na základe akého dokladu ho matrika vydá? Dá sa vyzdvihnúť matričný doklad na ktoromkoľvek matričnom úrade, aký je poplatok a čas vybavenia?

Matričný doklad (rodný, sobášny a úmrtný list) môže vyzdvihnúť

  • osoba, ktorej sa zápis týka, alebo člen jej rodiny (za člena rodiny sa považuje manžel, rodičia, deti, vnuci, súrodenci a ich deti), na základe dokladu totožnosti, ktorým je občiansky preukaz/cestovný pas, alebo
  • splnomocnený zástupca po predložení písomného plnomocenstva s úradne osvedčeným podpisom osoby, ktorej sa zápis týka.

O matričný doklad môže požiadať oprávnená osoba ktorýkoľvek matričný úrad na území SR, pripojený na informačný systém elektronickej matriky. Správny poplatok za vyhotovenie duplikátu matričného dokladu je vo výške 5,- eur a vyberá sa na príslušnej matrike v hotov.

Kultúra

Ako postupovať v prípade, keď chcem nahlásiť konanie verejného kultúrneho podujatia

Je potrebné najskôr navštíviť našu webstránku www.banm.sk a v sekcii „Ako vybaviť“ si nájsť položku „Nahlásenie podujatia“, stiahnuť si tlačivo, vyplniť ho a podpísané odovzdať do našej podateľne

Čo v prípade, ak kultúrne podujatie končí neskôr ako o 22:00 hod a žiadam o udelenie výnimky z nočného kľudu

Mestská časť Bratislava-Nové Mesto nie je oprávnená udeľovať výnimky na predlžovanie nočného kľudu nakoľko to nevyplýva zo žiadnych všeobecne záväzných právnych predpisov ani z interných noriem úradu. Nakoľko sa podujatie bude konať aj po 22. hodine a v blízkosti bytových domov, odporúčame Vám brať na vedomie nasledovné skutočnosti: 1. V nočných hodinách stíšiť hudobnú produkciu 2. Minimalizovať pohyb a zdržiavanie sa osôb v okolí pred budovou HANT arény

Je možné tlačivo o nahlásení podujatia zaslať aj elektronicky

Áno, na mail kultura@banm.sk

Kde si môžem prenajať areál Kuchajdy

Kontaktovať prosím pána Pavloviča z EKO podniku, ktorý má prenájom areálu Kuchajdy v plnej moci a disponuje aj informáciami o všetkých rezervovaných resp. voľných termínoch na prenájom. Mail: pavlovic@ekovps.sk

Kde nájdem informácie o pripravovaných kultúrnych podujatiach mestskej časti

Všetky informácie o pripravovaných podujatiach sú dostupné na webstránke mestskej časti, v HLASE NOVÉHO MESTA ako aj na facebookovom profile mestskej časti

Kde si môžem zakúpiť vstupenky na podujatia mestskej časti

Vstup na všetky podujatia organizované mestskou časťou je ZDARMA

Verejný poriadok

znečistené kontajnerové stojiská , kedy budú dočistené

odpoveď inšpektor VP preverí oznám, nahlási na OLO a.s., ktoré stojisko dočistí a faktúru za dočistenie zasiela príslušnému správcovi bytového domu

kedy prebehne údržba zelene-kosenie prerastajúca zeleň, v tej danej lokalite kde občan býva

inšpektor VP preverí oznam, kontaktuje EKO VPS – údržbu zelene, od ktorého obdrží odpoveď v akom harmonograme je uvedená ulica resp. lokalita v pláne údržby zelene a poskytne občanovi odpoveď

dlhodobo doparkované mot. vozidla, či je možný odťah

inšpektor VP preverí a podľa stavu občan obdrží odpoveď v zmysle platného zákona o odpadoch

nefungujúce verejné osvetlenie či vieme nahlásiť

podnet občana sa prenáša na Siemens , občan môže aj sám nefungujúce osvetlenie nahlásiť priamo na Siemens- verejné osvetlenie

v zimnom období kedy bude dočistená tá ktorá komunikácia

podnet sa prenáša na EKO podnik verejnoprospešných služieb - sekcia údržba ciest

aké náležitosti sú potrebné na súhlas obce s pobytom cudzinca

náležitosti –tlačivá sú umiestnené na stránke Miestneho úradu BNM, ako aj v podateľní Miestneho úradu BNM, kde je možné tieto zaslať poštou resp. osobne

XXX

Postup pri osvedčovaní podpisov na listinách pre občanov, ktorí nie sú schopní samostatného podpisu - vyhlásenie o majetku FO pri vybavovaní služieb v sociálnej oblasti.

Skutočnosť hodnoty posudzovaného majetku sa preukazuje na osobitnom tlačive s osvedčeným podpisom, okrem fyzickej osoby, ktorá na základe potvrdenia ošetrujúceho lekára o jej zdravotnom stave nemôže sama takýto právny úkon urobiť.

Možnosť zväzovania listín trikolórou pri osvedčovaní podpisov na listinách.

Zákon č. 599/2001 Z.z. o osvedčovaní listín a podpisov na listinách obvodnými úradmi a obcami neupravuje zväzovanie listín pri osvedčovaní podpisov na listinách. Zviazanie listín možno považovať za zvýšenú náročnosť úkonu, za ktorú je možno vyberať zvýšený správny poplatok na základe Dodatku č. 1 „Príkazu prednostu MÚ B-NM č. 5/2012“. k sadzobníku správnych poplatkov

Možnosť osvedčovania listín určených pre použitie do zahraničia a listiny s cudzojazyčným textom

Listiny, ktoré obsahujú cudzojazyčný text (s výnimkou českého jazyka) a listiny určené pre použitie v zahraničí osvedčuje výlučne notár

Kde dostane potvrdenie vlastník bytu, ktorý si chce prihlásiť do bytu nájomcu

vydáva verejný poriadok

Kde si môže prihlásiť miestne dane pri kúpe bytu

Blagoevova 9, Bratislava - Petržalka

Vek domu

potvrdenie vydáva správcovská spoločnosť, alebo spoločenstvo

Nájomné byty

pre začínajúce rodiny s deťmi - kde si o ne môžu požiadať – toto sa pýtajú, ale odpoveď nevieme...

daň z nehnuteľností

Okrem elektronickej formy je ale stále možné podať daňové priznanie klasicky poštou alebo ho daňovník podá osobne v podateľni oddelenia miestnych daní a poplatkov na Blagoevovej ulici 9 v Petržalke



Vytvorené: 14.05.2020 09:23, Tettinger Marek
Hore
Hore
Hore