V reakcii na narastajúce problémy spojené s rizikovým správaním žiakov a ich zázemím zorganizovalo Centrum poradenstva a prevencie (CPP) so sídlom v našej mestskej časti dôležité stretnutie odborníkov a zástupcov inštitúcií. Iniciatíva sa zamerala na hľadanie spoločných riešení pre deti z prostredí ohrozujúcich ich vývin, ako aj bezpečnosť okolia.
Na podujatí sa zúčastnili zástupcovia škôl, miestnych úradov z bratislavských mestských častí Rača, Vajnory a Nové Mesto, ako aj pracovníčky z Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVR), konkrétne z odboru sociálnoprávnej ochrany detí.
V tomto smere ide najmä o deti, ktoré vyrastajú v patologických rodinách alebo vykazujú patologické správanie. Prípad z Spišskej Starej Vsi nám ukázal, že je potrebné konať s predstihom, systémovo a koordinovane,
Stretnutie poukázalo na závažné medzery v komunikácii medzi školami, ÚPSVR a ďalšími inštitúciami. Školy často narážajú na to, že pri nahlasovaní problémov – napríklad pri žiakoch s vysokou mierou absencií či psychickými problémami – nedostávajú spätnú väzbu. Chýba im prehľad o tom, aké kroky boli vo veci vykonané, či bol prípad postúpený ďalej, aké opatrenia boli prijaté, a kto konkrétne prípad rieši.
„Chceme, aby sa zlepšila koordinácia medzi všetkými aktérmi – školami, ÚPSVR, sociálnou kuratelou, miestnymi úradmi – a aby školy neboli v tom samé. Naším cieľom je, aby sa tieto prípady neriešili izolovane, ale systémovo. Sme pripravení vytvoriť lepšie nástroje spolupráce,“ uviedol poradca starostu pre oblasť školstva, Juraj Cenker.
CPP pripravilo návrh opatrení, ktoré budú smerovať na ÚPSVR a Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny. Pred ich oficiálnym odoslaním budú dokumenty zaslané na pripomienkovanie školám a miestnym úradom v okrese Bratislave III.
„Záleží nám na tom, aby sa deti cítili v školách bezpečne a aby sa dalo predchádzať vopred rôznym tragédiám. Musíme vytvoriť mechanizmy, ktoré umožnia rýchlejšiu a transparentnejšiu výmenu informácií a efektívnu spoluprácu. Bratislava-Nové Mesto je pripravená túto tému otvoriť na vyšších úrovniach a pomôcť zaviesť systémové zmeny.“ Ozrejmil o tejto situácii starosta mestskej časti Matúš Čupka
Diskusia ukázala, že súčasný systém neumožňuje včasný zásah. Jediný nástroj, ktorý majú školy aktuálne k dispozícii, sú tzv. komisionálne skúšky, ktoré však neriešia jadro problému. Problémové rodiny často využívajú formálne či lekárske ospravedlnenia, alebo žiaka prehlásia na inú školu, kde nový kolektív často nemá žiadne informácie o predchádzajúcom správaní či intervenciách.
Spoločným cieľom je preto:
Záver stretnutia podčiarkol potrebu systémového a preventívneho prístupu. Ide o deti, ktoré často nie sú vinné za svoje správanie – skutočným problémom je prostredie, v ktorom vyrastajú. Je naozaj dôležité konať včas, efektívne a koordinovane, aby bola zabezpečená ich ochrana, ale aj ochrana ostatných žiakov.