Nová tržnica ožíva: Plány a výsledky prieskumu

Tržnica v Novom Meste bola kedysi miestom plným života a ruchu. Dnes, viac ako štyridsať rokov od jej otvorenia, národná kultúrna pamiatka postupne upadá. Mestská časť Nové Mesto preto pripravuje jej revitalizáciu, ktorá by mala navrátiť tržnici život. Jedným z krokov v celom procese bol prieskum názorov verejnosti, ktorého závery prináša správa Metropolitného inštitútu Bratislavy (MIB).
Participácia organizovaná Sekciou mestských štúdií a participácie MIB prebiehala od septembra do novembra 2024. Do dotazníka sa zapojilo 1609 respondentov vo všetkých vekových kategóriách Bratislavčanov, dáta boli zbierané aj v teréne v rámci rozhovorov s predajcami či kupujúcimi. Výsledky ukázali, že tržnica je pre mnohých miestom s výnimočnou atmosférou, ktorá často súvisí so spomienkami na mladosť, na stretnutia so známymi alebo s obľúbenými predajcami. „Vstupy od ľudí, ktorí sa zapojili do participácie nám dali komplexný pohľad na toto miesto. V čom sa všetci respondenti zhodli je, že tržnica má nevyužitý potenciál. Dozvedeli sme sa aj o zmiešaných pocitoch z oživenia ako aj o rozdielnych postojoch k parkovaniu v blízkosti tržnice. Výstup z participácie je vodítkom pre jej správcu, ako aj pracovnú skupinu, ktorá sa oživeniu venuje. Majú vhľad do toho, čo ľudia na tržnici v súčasnosti oceňujú, i čo im prekáža a od návštevy ich odrádza. Bez participácie by sa mohli iba domnievať, teraz to majú podložené priamo od ľudí,” hovorí Zuzana Žurkinová zo sekcie mestských štúdií a participácie na Metropolitnom inštitúte Bratislavy.
Architektonická hodnota budovy z roku 1983, ktorá patrí k vrcholom modernistickej high-tech architektúry od Ivana Matušíka, je pre mnohých respondentov neoceniteľná. Genius loci tohto priestoru je spojený s osobnými príbehmi predajcov, ktorí tu pôsobia desiatky rokov. Napríklad pani predávajúca zdravé potraviny tu pracuje od roku 1992 a tržnica je pre ňu celý život.
Časť respondentov, ktorí sa zapojili do online dotazníka metropolitného inštitútu, uviedli, že navštevujú tržnicu pre atmosféru (54 %), zo zvyku (27 %), pre dobrú dostupnosť (25 %) alebo pre vzťahy s predajcami (15 %). Podľa jedného z respondentov je tržnica „viac lokálne, ľudovo a autenticky pôsobiace miesto na nakupovanie v porovnaní s neďalekým nákupným centrom. Tu sa dá pobudnúť a vnímať atmosféru.“
Neprekvapí, že najvernejšími návštevníkmi sú práve seniori, ktorí starli spolu s obľúbenou tržnicou. Práve oni spomínajú, ako to tam kedysi vyzeralo. „Tržnica bola miestom, kde to žilo, voňalo chutnými slovenskými, domácimi produktmi, najmä od malých záhradkárov či farmárov s prebytkami z domácej produkcie. Vráťme jej ten účel,“ hovorí jeden z respondentov v dotazníku. Aj ostatní si pamätajú, aká bývala tržnica plná – chodili sem nakupovať všetci od rodín, cez seniorov až po známe osobnosti. Boli obdobia, že sa ľudia museli pretláčať davom.
Dnes chodia návštevníci do tržnice najmä pre nákup potravín (66 %) alebo gastroprevádzky (40 %). Najviac oceňujú produkty, ktoré inde nenájdu – čerstvé ryby a mäso, kvasené uhorky či kapusta, všetko navyše za prijateľné ceny, od ľudí, ktorí tu predávajú už roky.
Napriek svojej jedinečnosti tržnica bojuje s viacerými výzvami. Do budovy sa od jej vzniku výrazne neinvestovalo, takže jej stav sa rokmi zhoršuje. Nielen táto skutočnosť odrádza potenciálnych nakupujúcich od návštevy.
Z odpovedí vyplynulo, že z tých, ktorí nie sú s ponukou tržnice spokojní, časti nevyhovuje množstvo služieb a produktov (72 %), ich kvalita (47%) alebo zlá čistota priestorov (58 % respondentov). Často spomínaným problémom je aj nevľúdne okolie, ktoré odrádza až 72 % potenciálnych návštevníkov.
Faktom je, že počet nájomcov v budove postupne klesá, kým v roku 2014 ich bolo 120, v roku 2024 len 40.
Respondenti ponúkli rôzne návrhy na zlepšenie. Viacerí volajú po zachovaní primárneho účelu tržnice, zatiaľ čo iní by radi videli jej rozšírenie aj o kultúrne a komunitné podujatia. Medzi často spomínané návrhy patrí organizovanie blších trhov, street food podujatí, vzdelávacích aktivít alebo otvorenie priestorov pre mladých či rodiny s deťmi. Za všetky názory aspoň jeden: „Myslím si, že je veľmi dôležité prispôsobiť budovu a jej prevádzku tak, aby sa to, čo sa deje vnútri, začalo „prelievať" von – posedenia, terasy, trhy. Teraz pôsobí tržnica svojou prevádzkou a nastavením ako uzavretý priestor, kam sa človek necíti byť „pozývaný", ak nepotrebuje niečo konkrétne z prevádzok vnútri.“
Podľa starostu MČ Nové Mesto, Matúša Čupku, revitalizácia nemá zmeniť podstatu tržnice, ale podporiť jej tradičné hodnoty a priniesť nový obsah. „Zmeny sa väčšina ľudí bojí, ale my chceme, aby zostalo zachované to, čo z tržnice má hodnotu. Aby tu ostali nájomcovia, aj zákazníci a pribudli noví, ako aj ďalšie funkcie,“ uviedol.
Mestská časť vyčlenila v tomto roku na Novú tržnicu približne 200-tisíc eur a je to suma, ktorá vychádza z jej momentálnych finančných možností. „Je našim zámerom, aby sa v budúcnosti finančné prostriedky na fungovanie tržnice získavali aj zo samotnej ekonomickej činnosti budovy,” dodáva starosta.
Výsledky prieskumu ukazujú, že obyvatelia chcú, aby tržnica bola miestom, kde sa prelína nákup, kultúra a spoločenský život. Mestská časť zvažuje organizovanie malých podujatí, presun niektorých verejných služieb do priestorov tržnice, ako napríklad knižnice, a lepšiu propagáciu.
„Aktuálne prebieha výzva na nových nájomcov a veríme, že na jar by sme vedeli predstaviť aj nové mená, ktoré by nám pomohli zatraktívniť priestor. Zároveň budeme spoločne s vedením tržnice hľadať postupne možnosti, ako s budovou pracovať počas dňa ako s trhoviskom, a v podvečerných hodinách by sa mohol priestor časom využívať pre kultúrno-spoločenské účely, ako sme si mohli vyskúšať napríklad v podobe Dobrého Trhu, festivalu Nahých vín či pri koncertoch Berlin Manson na sklonku roku 2024,“ dopĺňa starosta.
Tržnica nikdy nebude konkurovať veľkým obchodným centrám, no jej sila je v autentickosti a komunitnom charaktere. Ak sa podarí splniť plány revitalizácie, môže sa stať pilierom spoločenského života Nového Mesta.
Posledná aktualizácia: 21.01.2025 10:03